Pořad ČT Retro, který se natáčel mimo jiné na srazu v Plumlově si můžete
prohlédnout zde:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10176269182-retro/
Po sedmi letech agónie zbankrotovala automobilka Moskvič, jedna z ikon bývalého
Východního bloku. V Československu sice nebyl vůz tak oblíbený jako žigulíky
nebo trabanty, přesto ale patřil mezi několik málo značek, které se v
socialistických podmínkách daly koupit.
O krachu informoval ruský deník Vedomosti.
"Tak oblíbený tady Moskvič nebyl, ale kdo ho měl, nedal na něj dopustit. Někteří
ho mají ještě dnes, čtyřicet let v kuse," řekl iDNES.cz Jiří Reitmayer z Moskvič
klubu Pardubice. "Krach nemá žádný vliv, protože firma v podstatě zbankrotovala
už v roce 2001," dodal. Majitelé Moskvičů mají často po garážích spoustu
náhradních dílů, a tak na ně ukončení výroby nebude mít dopad.
Linky automobilky se poprvé zastavily v polovině 90. let, ještě ale nebyl konec.
Firma se snažila zachránit a začala vyrábět luxusní vozy z dovážených součástek.
Nové typy sedanů nesly jména legendárních ruských vládců: Jurij Dolgorukij,
Kníže Vladimir nebo Ivan Kalita. K dostání byl i kupé Duet. V "Dolgorukém"
jezdil také moskevský starosta Jurij Lužkov, jeden z předních ruských
miliardářů.
Pokusy o oživení se ale nepodařily, protože odbyt byl nízký. Rusové si po
transformaci ekonomiky zvykli kupovat dovážená auta. V roce 2001 ze závodu
vyjelo jen 810 aut a zanedlouho se provoz opět zastavil. Továrny Moskviče byly
přitom uzpůsobené k výrobě sto tisíc aut ročně.
Po krachu Moskviče dostanou věřitelé jen zhruba šestinu dluhu - za každý rubl 18
kopějek. Podnik dlužil 29 miliard rublů, tedy přes 17 miliard korun. Většinu
částky měl splatit ministerstvu financí. Sovětská vláda totiž v osmdesátých
letech poskytla výrobnímu podniku úvěr 625 milionů dolarů na výstavbu nové
motorárny.
vše o moskvičích
Firma byla založena v roce 1930, kdy zahájila produkci modelu GAZ-A. Výroba
slavných Moskvičů byla spuštěna v roce 1947. Moskviče byly pro některé lidi
větší variantou za jiná auta, která byla nedostatková. Například na "žigulíky"
se čekalo dlouhé měsíce a přednostně mířily k lidem za nějaký úplatek a
spřízněným z komunistickým režimem. Také je užívala policie ve žluto-černých
barvách.
Autor: Redakce
Věřitelé dostali podle pátečního vydání listu Vedomosti jen 18 kopějek za každý
rubl dluhu (to je asi 11 haléřů ze šedesáti).
Podnik dlužil celkem 29 miliard rublů (17,2 miliardy Kč), z toho 23 miliard
ministerstvu financí. Převážná část dluhu vznikla úvěrem 625 milionů dolarů,
který poskytla sovětská vláda na konci 80. let na stavbu nové motorárny.
Automobilka sice zařízení koupila, ale chyběly jí peníze na jeho montáž. Po
letech skladování tak bylo zcela bez hodnoty.
Jak vypadala agónie
Výrobní linky se v podniku poprvé zastavily v polovině 90. let. Pak ještě
následovalo krátké znovuzrození, kdy automobilka s novými manažery plánovala
výrobu luxusních vozů z dovážených součástek.
Vznikly nové typy sedanů pojmenovaných po legendárních ruských vládcích Jurij
Dolgorukij, Kníže Vladimir, Ivan Kalita a dokonce kupé Duet. Ačkoliv část vozů
koupila například moskevská radnice a sám starosta Jurij Lužkov jezdil v „Dolgorukém“,
poptávka chyběla – Rusové dávali přednost autům z dovozu.
V roce 2001 ze závodu vyjelo jen 810 nových aut, než opět přestal vyrábět.
Přitom výrobní kapacita stačila na 100 tisíc aut ročně.
Neuspěla ani snaha Moskvy skomírající podnik převzít. Ani se nepodařilo najít
zahraničního investora. Soud proto v roce 2006 oficiálně vyhlásil bankrot.
Firma byla založena v roce 1930, kdy zahájila produkci modelu GAZ-A. Výroba
slavných Moskvičů byla spuštěna v roce 1947.
Během konkurzu se podařilo prodat aspoň hlavní aktiva: dva pozemky. Na jednom je
nový závod Avtoframos, kde se vyrábějí vozy koncernu Renault. Ovšem projekt
výstavby nákupního a podnikatelského centra na druhém pozemku je nyní zmrazen.
Podle konkurzního správce se podařilo vyplatit nároky lidí ohledně náhrad za
újmy na zdraví i nevyplacené mzdy. Nároky ostatních věřitelů jsou uspokojené z
osmnácti procent a tím se dluhy považují za splacené.
V Česku je nevidíme
V České republice je dosud registrováno zhruba 4000 moskvičů. „Otázka ale je,
jestli ještě vůbec jezdí, možná už ani neexistují,“ řekl Deníku Pavel Tunkl,
tajemník Svazu dovozců automobilů.
Jde o první typy modelové řady 408 a 407, které jsou staré přes čtyřicet let, a
proto už patří do kategorie veteránů.
Dovoz moskvičů do Československa se podle Tunkla zastavil už před rokem 1990.
„Bylo to pro jejich technickou nezpůsobilost. Šlo hlavně o brzdy a emise,“
upřesnil vady tajemník svazu dovozců.
Ke konci moskevské automobilky přispělo hlavně to, že nevyvážela do ciziny a
tudíž nesledovala vývoj. Na rozdíl od značky Lada. (zv, čtk)
http://ekonomika.ihned.cz/c1-46554660-moskvice-byly-sovetskou-chloubou-ted-automobilka-definitivne-zkrachovala
http://www.novinky.cz/ekonomika/212348-automobilka-moskvic-definitivne-zkrachovala.html
http://www.ct24.cz/ekonomika/102411-konec-sovetske-legendy-automobilka-moskvic-definitivne-zkrachovala/
http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/svet/symbol-socialismu-ruska-automobilka-moskvic-zkrachovala_181949.html
http://ahaonline.cz/cz/z-domova/52234/konec-jedne-ery...-moskvic-zkrachoval!/
http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/kdysi-slavna-automobilka-moskvic-definitivne-zkrachovala/532710?rss
http://tn.nova.cz/zpravy/ekonomika/moskvic-zkrachoval-horky-konec-sovetske-legendy.html
http://www.lidovky.cz/moskvic-definitivne-skoncil-veritele-se-museli-spokojit-s-par-kopejkami-146-/ln-auto-aktuality.asp?c=A100924_092808_ln-auto-aktuality_mev
http://www.auto.cz/automobilka-moskvic-definitivne-zkrachovala-51598
a mnoho dalších :)
Film z roku 1967 a v něm Moskvič 407.
Náš Fjodor si zahrál 8.11.2009 v pořadu Retro. V archivu ČT ho najdete zde:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/209411000360034-retro
I v tomto filmu z roku 2007 se objevil Moskvič - dokonce moc pěkný:
Kombík v kriminálce z roku 1985 (o filmu více zde).
V téhle černobílé české kriminálce z roku 1972 s Václavem. Postráneckým v hlavní roli se to Moskviči jen hemží. Můžete se přesvědčit na 14 obrázcích v galerii.
I v tomto filmu z roku 1980 s Milošem Kopeckým v titulní roli se najdou Moskviče. A to dokonce kaskadérské - viz pět fotografií v galerii.
V tomhle filmu Ilja Prachař coby příslušník VB jezdil v "čtyřokém" kombíku. Malilinkatý kousek Moskviče je dokonce i na téhle oficiální fotce k filmu:
Ani v písničkách se Moskviče zrovna moc neobjevují. Pokud tedy nepočítáme novodobou ptákovinu "Pavel bílá čokoláda" a podivnou kapelu z Rýmařova, tak jsem si vzpomněl jen na tuhle písničku od skupiny Hop-Trop (viz níže - čtvrtá sloka). Navíc text asi bude i pravda, protože na přebalu jejich desky Svátek z roku 1991 figuruje Moskvič 408 pomalovaný názvem kapely a s espézetkami HOP ††† a TROP †††.
1. Zaslech' jsem, že tutově
v Praze pět na Smíchově
někdo střelí indiánskou loď,
hned napadlo mě bleskově,
že po důkladný opravě
s ní překvapím svou milovanou choť.
2. Já nezaváhal chviličku,
co chtěl by za tu věcičku,
hned s majitelem vyjednávám sumu,
říkal, že díky požáru
má jen tu loď a kytaru
a k ní mu chybí aspoň doušek rumu.
3. Tak do nejbližší Jednoty
já začal nosit hodnoty,
byly toho dvě narvaný tašky,
už mám tě, moje kocábko,
pro moji drahou překvápko
mě stálo tenkrát čtyřicet dvě flašky.
R: Poplujem spolu tam dolů tou peřejí,
přestože vodákům v ČSD nepřejí,
řeka nám píseň bude hrát,
že lodě nechtěj' nikde brát.
4. Den nato jsem pak z moskviče,
co půjčujou nám rodiče,
vyndal dva-tři nepotřebný díly,
co neudělat pro lásku,
já pro tebe, můj vobrázku,
se nerozmejšlím nikdy ani chvíli.
5. Šoupnul jsem do svý aktovky
dvě fungl nový mlhovky,
pár součástek a taky litřík Arvy,
vše vyměnil za lepidlo,
pět latí, šrouby, tužidlo
a hlavně pikslu bleděmodrý barvy.
6. Už starodávná tradice
říká, že právě Lužnice
vodáků je každoročně Mekkou,
v den D u mostu v Suchdole:
"No to je voda, tý vole!",
my zírali nad rozvodněnou řekou.
7. Aby ti, co koukaj' okolo,
nám neříkali "prďolo",
my do svý lodi flegmaticky vlezli,
že přišlo velký koupání a vo šutráky drncání,
to nevadí, aspoň jsme se svezli!
R: Koukáme spolu tam dolů tou peřejí
na trosku lodě, co volně proud nese ji,
řeka nám píseň bude hrát,
zbyla nám žížeň akorát.