Návod ve formátu PDF stahujte zde.
Nebyl-li automobil delší dobu v
provozu, je nutno před spouštěním motoru načerpat palivo do karburátoru páčkou
ručního čerpání palivového čerpadla. Palivové čerpadlo je umístěno na levé
straně hlavy válců.
Při dlouhém stáni automobilu na otevřeném prostranství při teplotách nad
0 "C
spouštíme motor takto:
Knoflík rukojeti ovládající přívěru vzduchu karburátoru úplně vytáhneme a
zapneme spouštěč. Nezačne-li po 2—3 otáčkách klikového hřídele motor pracovat,
přerušíme spouštění a opakujeme je až po několika vteřinách. Jakmile motor
naskočí, vypínáme spouštěč a poněkud zasuneme knoflík sytíce za současného
sešlápnutí akceleračního pedálu. Udržujeme nízké, avšak stálé otáčky motoru,
motor ohříváme, postupně otáčky snižujeme a zasouváme knoflík sytiče. Pracuje-li
motor při volnoběhu ustáleně, můžeme se rozjíždět.
Při dlouhém stání automobilu na otevřeném prostranství při teplotách do -10 "C
spouštíme motor takto:
Protočíme motor ručně klikou (3—5 otáček klikového hřídele) a současně
překontrolujeme, otáčí-li se větrák; potom třikrát sešlápneme akcelerační pedál,
úplně uzavřeme přívěru vzduchu a sešlápneme pedál spojky. Potom zapneme
spouštěč.
Nezačne-li motor pracovat ihned při prvním pokusu, po jednominutové přestávce
start opakujeme, avšak akcelerační pedál předtím již nesešlapujeme.
Spouštěč při prvním a dalších pokusech nemá být používán déle než vždy po 5
vteřinách.
Spouští-li se motor při teplotě okolního vzduchu pod —10 '"C, má se prohřát
proléváním jeho chladicí soustavy horkou vodou.
Při spouštění teplého nebo plně ohřátého motoru se nemá přivírat přívěra vzduchu
nebo prudce sešlapovat akcelerační pedál, neboť to způsobuje přílišné obohacení
směsi, což zabrání spuštění motoru.
Stalo-li se to přece a horká směs je příliš bohatá, musíme ji odstranit z válců
a sacího potrubí (odvětrat motor). Protočíme motor opakovaným startem (několik
otáček klikového hřídele) s plně sešlápnutým akceleračním pedálem. Ve válcích
vznikají občasné zážehy. Akcelerační pedál musíme přitom držet úplně sešlápnutý,
dokud se otáčky motoru nezvýší a motor nezačne pravidelně pracovat.
Tepelný režim motoru
podstatně ovlivňuje spotřebu paliva, výkonové parametry, stupeň opotřebení
základních součástí a též účinnost topeni a ohřívání čelního skla. Mimoto může
dojít za určité teploty a vlhkosti okolního vzduchu a sníženého tepelného režimu
motoru k přechlazení stěn první směšovací komory; na těchto přechlazených
stěnách a též v rozprašovačích trysek se vytvářejí krystalky ledu. V těchto
případech pracuje motor nepravidelně nebo se i zastaví.
Z uvedeného vyplývá, že při
všech provozních podmínkách je důležité udržovat správnou provozní teplotu
motoru.
Regulace správné provozní
teploty motoru probíhá částečně samočinně (termostat v systému chlazení motoru)
a částečně za pomoci zařízení, ovládaných přímo řidičem (clona chladiče,
přikrývka kapoty a kryt masky chladiče).
Při teplotě okolního
vzduchu do —5 "C stačí obvykle k udržení správné provozní teploty přivřít clonu
chladiče.
Při teplotě okolí pod —5 "C
lze udržet správnou provozní teplotu motoru pouze snížením přístupu studeného
vzduchu nejen k chladiči, ale vůbec pod kapotou motoru. Proto je nutné uzavřít
mezeru mezi kapotou a štítem chladiče přikrývkou a masku chladiče přikrýt
venkovním krytem masky.
Přikrývku jednou stranou
připevníme k vnitřnímu panelu kapoty, druhou ke štítu chladiče.
V teplém období roku
upevníme stranu, která byla připevněna k vnitřní mu panelu kapoty, pomocí
knoflíků k horní části štítu chladiče.
Vnější kryt masky chladiče
přivazujeme k masce pomocí poutek. Kryt opatříme dvěma souměrně umístěnými
klapkami, které při otevření tvoří otvory pravoúhlého tvaru, zajišťující průchod
vzduchu.
Vhodnou kombinací
pootevření klapek v krytu masky a clonou chladiče lze snadno udržovat správnou
provozní teplotu motoru v rozmezí teploty chladicí kapaliny 80-100 °C.
Nepoužijeme-li z
jakýchkoliv důvodů vnější kryt masky chladiče, snížíme přístup vzduchu pod
kapotu pružným a plným kartonem, který uzavírá okno ve štítu chladiče.
K tomu účelu možno použít
karton o síle 1,5—2,0 mm, výšce 425 mm a šířce 480 mm; jeho svislé hrany lehce
ohneme a karton zasuneme před clonu chladiče a opřeme spodní hranou o příčník č.
1 rámu automobilu. Použití kartonu nikterak nebrání normální funkci clony
chladiče.
Protože tepelný účinek
kartonu je nižší než vnějšího krytu masky chladiče, doporučuje se proto dát
přednost krytu.
Zjistíme-li při normálním
provozu a při správné funkci zapalování, karburátoru a mazání příznaky přehřátí
motoru, nutno zkontrolovat správnou funkci termostatu.
V chladicím okruhu motoru
je použit termostat nové konstrukce s tuhým plnidlem (ceresinem). Změna spočívá
v tom, že při poruše jeho pracovního čidla se téměř úplně přivírá ventil v sedle
odváděcího nátrubku vodního pláště hlavy válců. Toto může být příčinou přehřátí
motoru. Doba používání termostatu má vliv na jeho funkci, což je dáno
fyzikálně-mechanickými vlastnostmi plnidla — ceresinu. S celkovou provozní dobou
je potom zdvih ventilu při ohřevu na určitou teplotu menší než u nového
termostatu. Tím se postupně zvyšuje teplota chladicí kapaliny a úměrně tomu i
přehřátí motoru.
Ve všech případech poruchy
termostatu nebo při jeho úplném vyřazení z činnosti lze pozorovat přehřátí
motoru při zcela studeném chladiči. V těchto případech nutno zkontrolovat jeho
technický stav. Kontrola se provádí tak, že se termostat vyjme z nátrubku a
položí do nádobky s ohřívanou vodou. Když se voda ohřeje na teplotu 78—82 °C,
ventil termostatu se má začít otvírat. V rozmezí teplot 91—95 °C má procházet
intensivní otevírání ventilu, přičemž výška zdvihu má být nejméně 7,7 mm.
Největší výška zdvihu ventilu nového (ještě nepoužitého) termostatu je při
teplotě vody 99 °C 8,0-8,4 mm.
Záběh nového automobilu je nutný za účelem správného povrchového zaběhnutí všech součástí, které se pohybují. Má značný význam pro jeho dlouhou životnost.
Během záběhu nutno:
Během zajíždění od 2000 km do 3000 km lze rychlost na čtvrtém převodovém stupni zvýšit do 120 km/hod., na třetím do 95 km/hod., na druhém do 70 km/hod, a na prvním převodovém stupni do 40 km/hod. Tím je údobí záběhu plně skončeno.